Betere werkrelaties
Herken je deze uitspraken bij jezelf?
- Mijn werk is qua inhoud heel leuk, maar mijn leidinggevende roept door haar directheid veel spanning op bij mij.
- Ik vind het lastig om goed voor mezelf op te komen op mijn werk.
- Tijdens vergaderingen blijf ik vaak te veel op de achtergrond en anderen zijn me vaak voor.
- Ik pas niet goed in mijn team, maar mijn werk doe ik met veel plezier.
- Mijn leidinggevende vindt dat ik me meer moet profileren in het team.
- Mijn collega’s komen nooit met initiatieven, dus moet ik dat steeds doen.
Voorkeursstijlen voor gedrag en communicatie
Communiceren doen we de hele dag door. Toch begrijpen we elkaar niet altijd goed. Door onze opvoeding hebben we een bepaalde voorkeursstijl ontwikkeld waar we ons prettig bij voelen. Die voorkeursstijl kan juist misschien botsen met de voorkeursstijl van je leidinggevende of een collega. Soms is ons gedrag niet effectief tijdens bijvoorbeeld vergaderingen of conflicten, waardoor we niet bereiken wat we graag willen.
Omdat we allemaal uniek zijn, zijn we allemaal anders. En dat leidt al gauw tot storingen in de communicatie en samenwerking. Begrijpen welke communicatiestijl een collega heeft, maakt het makkelijker elkaar te begrijpen en samen te werken. Commpass Coaching gebruikt hierbij onder meer het DISC-model en de Roos van Leary (interpersoonlijke dynamiek). Beide instrumenten zijn krachtig en toegankelijk, en uiterst effectief voor zowel individuele coaching als teamcoaching.
Commpass Coaching helpt medewerkers zichzelf en andere teamleden beter te begrijpen, door inzicht te geven in de voorkeursstijlen in gedrag en communicatie. Dit vergroot de onderlinge acceptatie en waardering en verhoogt de productiviteit. Ook ervaren medewerkers meer werkplezier als er meer onderling begrip is en de samenwerking is verbeterd.
Effectiever communiceren
Bij communicatiecoaching krijg je inzicht in verschillende voorkeursstijlen voor gedrag en communicatie. Je leert hoe je met meer gemak met andere stijlen kunt omgaan. Ook ontdek je hoe je met jouw gedrag anderen ’traint’ om op een bepaalde manier te reageren. Je leert effectiever te communiceren en ontdekt hoe je jouw eigen doelen kunt bereiken op een respectvolle manier.
Aanleren van ander gedrag
Als het wenselijk is, oefenen we met een trainingsacteur. Het ervaren van ander gedrag is vaak al een belangrijke stap om ander gedrag aan te leren. Vaak gaat de coaching daarnaast over belemmerende overtuigingen: wat houdt jou tegen om bepaald gedrag te laten zien? Welke gedachten heb je bij het gedrag waar je last van hebt? Voor een specifieke werksituatie kan een werkplezierconsult al voldoende zijn: een eenmalige sessie van maximaal 1 dagdeel, al dan niet in combinatie met Brainspotting.
Een voorbeeld van een situatie waarin communicatiecoaching zinvol is, vind je hier.