Heb jij wel eens voor een lachspiegel gestaan? Je lijkt ineens veel dikker of korter dan je bent. Of juist heel mager, langer of schever. Het kan heel grappig zijn, omdat je weet dat het niet klopt.
In een gewone spiegel zie je jezelf ook wel eens anders dan anderen jou zien, maar bij een lachspiegel is het heel duidelijk dat je er anders uit ziet dan de spiegel jou wil laten geloven. Hoe zie jij jezelf als je in de gewone spiegel kijkt?
In ons dagelijks leven zijn de mensen die ons goed kennen en waarderen als een spiegel voor ons. We zien in hen een beeld dat grotendeels overeenkomt met ons zelfbeeld. Dit versterkt ons zelfvertrouwen. Soms ontmoeten we mensen die als een lachspiegel voor ons zijn. We krijgen een vertekend beeld van onszelf. Door kritiek over hoe we zijn, hoe we ons gedragen of hoe we ons voelen. Dit ervaren we niet als grappig. We voelen ons niet gekend noch gewaardeerd. Als we ons laten leiden door dit beeld dat zij van ons laten zien, dan ondermijnt dit ons zelfvertrouwen.
Herken je dit misschien?
Misschien werk jij zelf wel in zo’n omgeving van ‘lachspiegels’. Je krijgt continu commentaar, doet in de ogen van collega’s of leidinggevende weinig goed. Je verliest je zelfvertrouwen en probeert uit alle macht je best te doen om waardering te krijgen. Als je niet uitkijkt, ga je de kritiek zelfs nog geloven en raak je in een kramp. Soms pas je jezelf zodanig aan, dat je er ziek van wordt. Het kost in ieder geval veel energie en je werkplezier verdwijnt.
Lachspiegels
Die ‘lachspiegels’ hoeven zeker geen nare mensen te zijn. Vaak hebben zij andere drijfveren en andere communicatiestijlen. Het kan ook zijn dat de organisatiecultuur of bedrijfsdoelstelling niet past bij wat jij belangrijk vindt. Het werk dat je doet kan nog steeds goed bij jou passen, maar de omgeving is dan misschien niet de juiste. De stap om een andere baan te zoeken is groot. Maar misschien is dat niet nodig.
Herken jij de lachspiegels in jouw omgeving? Dan heb ik een aantal tips die jou misschien kunnen helpen.
- Zorg dat je voldoende goede ‘spiegels’ in je omgeving hebt: mensen die jou waarderen om wie je bent, die jouw kwaliteiten erkennen. Met een vragenlijst van Commpass Coaching verzamel je eenvoudig positieve feedback van de ‘spiegels’ (mensen) om je heen. Wil je deze vragenlijst ontvangen? Vul dan het formulier onderaan dit artikel in, dan mail ik je de vragenlijst binnen twee werkdagen.
- Herinner jezelf aan situaties waarin jij je krachtig voelde in een positieve omgeving. Dat kan in een vorige baan zijn, in vrijwilligerswerk. Maar ook in je huidige werk, toen je minder kritiek kreeg of als je bezig bent met een bepaalde taak waarin je je zeker voelt, ongeacht de kritiek. Doe deze reflectieoefening en maak helder welke kwaliteiten van jou zichtbaar zijn in deze situatie.
- Sta eens stil bij de vraag wat jij ervaart bij de kritiek. En wat is je eerste neiging om te doen als je kritiek krijgt? Verdedigen? Aanvallen? Of klap je dicht? Vaak zijn we geneigd om op één bepaalde manier te reageren. Daarmee ‘trainen’ we anderen om steeds op dezelfde manier te reageren. Hoe zou jij op een andere manier kunnen reageren zodat je een andere reactie krijgt? Kijk ook eens bij mijn dienst Betere werkrelaties of lees het artikel ‘Hoe kom jij over op anderen?’
- Onderzoek jouw waarden en drijfveren en ga na welke drijfveren de boventoon voeren in de organisatie waar je werkt. Wat voor communicatiestijlen hebben de mensen met wie je werkt? Past dit voldoende bij jou? Wat is jouw voorkeursstijl in een omgeving waarin jij het beste tot je recht komt (of kwam)?
Zijn deze tips bruikbaar voor jou? Of sta je liever wat uitgebreider stil bij de spiegels en lachspiegels die je zoal tegenkomt in je werk of in je leven?
Ik help je graag ‘in de spiegel’ te kijken en te ontdekken waar jouw werkplezier en zelfvertrouwen kunnen groeien. Dat kan door het ontdekken van je voorkeursstijl en drijfveren. Maar ook door andere manieren van reageren te oefenen en het wegnemen van blokkades die je daarbij tegenkomt. Met een werkplezierconsult krijg je in korte tijd nieuwe inzichten die je daarbij helpen.
De positieve feedbackvragenlijst kun je aanvragen via het onderstaande contactformulier: [ninja_form id=9]
Of bel mij vandaag nog voor een vrijblijvende kennismaking : 06-40718240!