Belemmerende gedachten verminderen jouw werkplezier

Er bestaat een uitspraak ‘In het nu is altijd een toen vervat’. Deze uitspraak laat zien hoe we het heden vaak bekijken door de bril van afweermechanismen die we als kind hebben ontwikkeld. Veel belemmerende overtuigingen die we hebben, zijn in ons verleden ontstaan: door onze opvoeding, het voorbeeld van onze ouders en ervaringen die we hebben opgedaan.

Werkplezierkillers

Belemmerende overtuigingen, belemmerende gedachten kunnen ons werkplezier flink in de weg zitten. Bijvoorbeeld:

  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken
  • Ik kan niet kiezen
  • Ik durf geen risico’s te lopen
  • Het lukt mij toch nooit…
  • Ik mag er niet aan verdienen…
  • Wat zullen anderen van me denken?

En zo zijn er nog veel meer te noemen. Herken je ze? Het zijn verhalen die je jezelf keer op keer vertelt en waar je sterk in gelooft. Misschien is het voor jou zelfs de waarheid. Het goede nieuws is dat je sommige belemmerende gedachten kunt omzetten in overtuigingen die je helpen bij je werk. Dieperliggende overtuigingen zijn helaas minder makkelijk te veranderen door andere gedachten. Dan is de methode brainspotting geschikter voor.

Veranderen van belemmerende gedachten

Ik geef je hier een aantal stappen om jouw belemmerende gedachten om te zetten in helpende gedachten. Deze stappen komen uit de Handleiding bij het Inspiratiespel van Peter Gerrickens.

Stap 1:

Herken je (meest) belemmerende gedachte(n).

Stap 2

Noem 2 voordelen van deze gedachten en 2 nadelen van deze gedachte(n). Welke nieuwe gezichtspunten levert dit je op? Besluit of je één of meer van jouw belemmerende gedachten wilt aanpakken.

Stap 3

Zet je belemmerende gedachte(n) om in een positief geformuleerde gedachte. Bijvoorbeeld: “Het lukt mij toch nooit” in: “Ik ben succesvol in wat ik doe en heb voldoende geduld met mezelf ". Het is belangrijk dat dit een gedachte is die óók waar is.

Stap 4

Schrijf deze gedachte op een notitieblaadje en hang deze op een plek waar je vaak komt. Herhaal deze gedachte minimaal 3 keer per dag voor jezelf en dat gedurende 3 weken.

Stap 5

Neem een situatie in gedachte waarin je uitgaat van de nieuwe gedachte. Laat jezelf in deze situatie zo handelen zodat deze verloopt zoals jij het graag wilt, uitgaande van de nieuwe, positief geformuleerde gedachte.

Stap 6

Oefen dit nieuwe gedrag in een concrete situatie. Doe dit eventueel eerst een keer met iemand die je vertrouwt.

Meer hulp nodig?

Van welke belemmerende gedachte(n) heb jij vooral last? En hoe lang laat jij je nog tegenhouden door deze gedachte(n) om te doen wat je het liefst zou willen doen?

Als je samen met mij jouw belemmerende gedachten wilt herkennen en veranderen, bel of mail me dan gerust voor een afspraak.

(Commpass Coaching, 15 april 2012)

 

No Comments Yet.

Leave a comment