Jouw sterke punten (deel 6): voordelen van het kennen van je sterke punten

Wat zijn de voordelen van het kennen van je sterke punten?

Onderzoek laat zien hoe je beter functioneert én gelukkig leert zijn door juist je sterke punten, talenten en mogelijkheden te ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om je sterke kanten te kennen. Van succesvolle mensen is bekend dat ze niet veel tijd steken in verbeteren wat ze slecht doen. Ze richten zich op wat ze goed doen.

Alles wat aandacht geeft, groeit (zie ook Hans de Gruijters’ blog). Dit geldt als je je sterke kanten aandacht geeft, maar helaas ook als je je richt op je zwakke kanten. Dat laat het volgende verhaal zien:

 De parabel van de dierenschool

Er waren eens dieren die vonden dat ze meer moesten doen aan het onderwijs. Dus besloten ze een school op te richten. Ze stelden een lesprogramma samen dat bestond uit hardlopen, klimmen, zwemmen en vliegen. En om het gemakkelijk te maken, kregen alle dieren hetzelfde vakkenpakket.

De eend kon geweldig goed zwemmen, zelfs beter dan zijn leraar. Maar in hardlopen was hij slecht. Om dat bij te spijkeren, kreeg hij hardlopen tijdens de zwemuren en moest hij nablijven voor extra looplessen. Ten slotte waren zijn poten zo toegetakeld, dat hij ook met zwemmen niet verder kwam dan een 6. Maar de schoolleiding vond dat acceptabel, dus niemand maakte zich er zorgen over, behalve de eend zelf.

Het konijn begon met hardlopen als beste van de klas, maar kreeg een zenuwinzinking omdat hij bij het zwemmen nog zoveel te leren had.

De eekhoorn kon geweldig goed klimmen, totdat het verkeerd ging met vliegen, omdat haar leraar perse wilde dat ze op de grond landde in plaats van op een andere tak. Ze kreeg gebroken nagels doordat ze teveel oefende en had uiteindelijk een 6 voor klimmen en een 5 voor vliegen.

De adelaar was een probleemkind en werd streng aangepakt. Bij de klimlessen was hij steeds als eerste in de top van de boom, maar hij stond erop dat op zijn eigen manier te doen.

Aan het einde van het schooljaar was het hoogste gemiddelde cijfer voor de vliegende berg-aap, die redelijk kon klimmen, kon hardlopen en ook nog een beetje kon zwemmen en vliegen. Hij mocht namens de leerlingen de ouders en docenten toespreken. De andere dieren zaten er bedrukt bij. De meesten waren gezakt in twee van de vakken en in de andere twee waren hun prestaties achteruit gegaan. (Naar Refvis, 1948).

“Om het eerlijk te houden, krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht: Klim in deze boom!”

Zorg dus dat je weet wat je sterke punten zijn (daarover in het vervolg van mijn blog). Besteed daar dan aandacht aan en ontwikkel ze zodat je er nog beter in wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

5.727 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>