Is jouw sollicitatiestrategie wel van deze tijd?

Afwijzing sollicitatie

Vaak hoor ik werkzoekenden verzuchten dat het maar niet lukt om een baan te vinden. Afwijzing na afwijzing ontvangen ze. Soms horen ze zelfs helemaal niets na een sollicitatie. Regelmatig zijn de afwijzingen vaag. Een andere keer is een afwijzing gebaseerd op verkeerde gronden. Je wordt bijvoorbeeld afgewezen omdat je specifieke ervaring of een vaardigheid mist, terwijl die ervaring of vaardigheid toch wel op je curriculum vitae staat.

Als ik wat doorvraag, blijkt dat deze werkzoekenden meestal een verouderde sollicitatiestrategie hebben. Een strategie die vijf jaar geleden prima werkte, maar nu niet meer. De afgelopen 5 jaar is de arbeidsmarkt enorm veranderd en dat geldt ook voor de manieren waarop je in deze tijd nieuw werk verovert. Ik geef hieronder zeven ‘ouderwetse’ sollicitatiestrategieën, met daarbij tips voor het solliciteren nieuwe stijl. Met deze tips verhoog jij zeker je kans op meer succes bij het vinden van een nieuwe baan!

  1. Je solliciteert vrijwel alleen op vacatures op internet en krant

Als je vooral of alleen solliciteert op vacatures op internet of in de krant, dan ben je meestal één van de vele sollicitanten. Je hebt dus enorm veel concurrentie, de werkgever kent je niet en selecteert direct op de harde criteria voor de vacature. Als je als één van de weinigen volledig past bij het profiel, dan maak je een redelijke kans. Zo niet, dan zul je hoogstwaarschijnlijk een afwijzing krijgen (of niets horen ).

Solliciteren op vacatures op internet of in de krant is dus niet effectief. 75% van de vacatures wordt via netwerkcontacten ingevuld en komt nooit op internet of in de krant. Deze vacatures blijven verborgen. Daarom is netwerken heel belangrijk: Zorg dat je in beeld bent bij de bedrijven. Of nog beter: zorg dat je voor een vacature gevonden wordt door werkgevers of netwerkcontacten!

2. Je CV bevat alle banen en opleidingen die je hebt gehad

Veel CV’s die ik zie bevatten alle werkervaring en opleidingen van de persoon in kwestie. Soms zelfs nog in chronologische volgorde: de oudste werkervaring / opleiding bovenaan. Ook staat er onder het kopje ‘Persoonlijke gegevens’ veel overbodige informatie. Het belangrijkste doel van het curriculum vitae is op gesprek komen. Een recruiter (degene die verantwoordelijk is voor de werving) of HR-functionaris kijkt zo’n 9 – 15 seconden naar het CV. In die 9-15 seconden moet je dus tot je recht komen. Zorg daarom dat de belangrijkste informatie bovenaan staat en helder is. Zet ook eens een persoonlijk profiel op je CV. En bekijk voorbeelden op internet (bijvoorbeeld Pinterest). Wat voor CV past bij jou en jouw gewenste werkomgeving?

3.  Je connecties op LinkedIn noem je vrienden

LinkedIn is geen Facebook. Toch gebruiken mensen LinkedIn en Facebook op dezelfde manier. Bij Facebook spreken we over vrienden, bij LinkedIn over connecties. En dat geeft al het grote verschil aan. LinkedIn is voor zakelijk gebruik, Facebook vooral privé. Een bedrijfspagina op Facebook is natuurlijk wat anders, maar daar heb ik het hier niet over.

Dat je op LinkedIn veel vacatures vindt, weten mensen vaak wel. Maar lang niet altijd sluiten de gevonden vacatures aan bij jou als persoon. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je goed zichtbaar en vindbaar bent op LinkedIn. Laat bijvoorbeeld jouw expertise zien door je LinkedIn pagina regelmatig van nieuwe informatie te voorzien, en mee te doen in de discussies in de groepen waar je lid van bent. En zorg voor veel relevante connecties die jou kunnen helpen bij het bereiken van jouw doel (nodig ze altijd uit met een persoonlijke uitnodiging waarin je uitlegt wat jouw reden is om te 'linken').

4. Je wordt steeds afgewezen vanwege je leeftijd (denk je)

De vraag is of leeftijd de reden is van de afwijzing. Er zijn nog vele andere redenen te bedenken voor een afwijzing: er zijn teveel kandidaten die vrijwel volledig passen, je motivatie en geschiktheid weet je onvoldoende duidelijk te maken, enzovoort. Daarbij kunnen jouw eigen overtuigingen rond leeftijd en arbeidsmarkt belemmerend werken bij het solliciteren. Er zijn namelijk genoeg argumenten vóór het aannemen van een senior medewerker. Bedenk zelf eens wat jouw toegevoegde waarde is voor de werkgever!

5. Je schrijft bij iedere vacature dezelfde sollicitatiebrief

Ook dit zie ik regelmatig bij werkzoekenden. Ik kan het me ook wel voorstellen, want het schrijven van een sollicitatiebrief kost tijd. Toch doe je er goed aan om bij iedere vacature een andere brief te schrijven en een passend curriculum vitae mee te sturen. De opbouw kan op zich wel hetzelfde zijn, maar de inhoud moet je aanpassen aan het bedrijf, de organisatie waarbij je solliciteert. Mogelijk is het ook ander werk waarop je solliciteert. Jouw motivatie en geschiktheid moeten aansluiten bij wat er in de vacature wordt geschreven. Ook is het goed daarbij te letten op de stijl van de vacature en de website van het bedrijf. Overigens wordt een brief vaak pas gelezen als het curriculum vitae aansluit bij de vacature.

6. Je doet niets met sociale media

Steeds meer werkgevers zoeken op de sociale media naar informatie over sollicitanten. Als ze niets vinden, trekken ze al gauw de conclusie dat je niet mee gaat met je tijd. Voor sommige werkgevers kan dat een reden zijn voor afwijzing.

Maar ook voor actievelingen op de sociale media: let erop wat je publiceert en wie dat allemaal kan zien. In de meeste gevallen wil je niet dat jouw toekomstige werkgever de indruk krijgt dat je een feestbeest zonder verantwoordelijkheidsgevoel bent. Zorg dus voor de juiste privacy-instellingen. Vraag anderen eens wat zij via Google over jou kunnen vinden. Is dat wat je wilt? Klopt het met wie jij bent en het beeld dat jij anderen wilt geven?

7. Je staat open voor wat voor werk dan ook

Dat lijkt natuurlijk een heel mooie en goede gedachte. Maar wil je werkelijk succesvol solliciteren? Bedenk dan goed welk werk jij graag wilt doen en welk werk bij jouw kwaliteiten, talenten en drijfveren past en richt je daarop.

Hoe scherper jouw beeld is van het werk dat je wilt doen, hoe beter je je daarop kunt richten. Dat heb je nodig om jouw doel te bereiken en stappen te zetten die je misschien moeilijk vindt (bijvoorbeeld in gesprek gaan met mensen die nu het werk doen wat jij graag wilt doen).

Veel mensen hebben echter niet een duidelijk doel. Ze weten alleen dat ze werk willen. Je bent dan wel heel gemotiveerd voor werk in het algemeen, maar hoe goed ben je dan in staat om aan te geven waarom je juist dát werk wilt doen waarop je solliciteert en wat jou bij uitstek geschikt maakt voor die functie? Als je goed weet wat je wilt en waar jouw kansen liggen (vooral deze combinatie), dan kun je gericht zoeken naar bedrijven waar je wilt werken en de mensen die daar werken. En daar kun je dan weer LinkedIn heel goed gebruiken.

Natuurlijk: als je te maken hebt met het UWV of een gemeente vanwege een bijstandsuitkering, dan moet je vaak op alles solliciteren. Maar ook netwerkgesprekken en trainingen zijn sollicitatieactiviteiten voor het UWV. Je hoeft het solliciteren op vacatures op internet niet te laten maar zorg daarnaast voor een plan, een goede strategie, om de baan te vinden die bij jou past.

Conclusie

Als je weer een afwijzing ontvangt, kijk dan eens naar je sollicitatiestrategie. Of bespreek je sollicitatiestrategie met een loopbaanprofessional of een andere specialist op het terrein van de arbeidsmarkt. Doorstaat jouw sollicitatiestrategie deze check? Of is het hoog tijd om hier eerst actief mee aan de slag te gaan?

Hulp nodig?

Ik help je graag bij het versterken van jouw sollicitatiestrategie, zodat deze helemaal bij deze tijd past. Dat kan in een individueel gesprek of bij één van de LinkedIn trainingen op de eerste maandagavond van de maand. Informatie vind je hier.

Boekentip: expert Aaltje Vincent heeft een aantal boeken geschreven over solliciteren. Deze vind je onder 'Boeken'.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

5.496 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>